سیرتحول نوآوری-پایان نامه

جمعه 23 شهريور 1397
19:16
مدیر سایت پایان نامه

سیرتحول نوآوری

در مقاله­ای تحت عنوان سازمان خلاق و نوآور نوشتۀ شهرآرای و مدنی پور (1375) سیر تحول نوآوری به شرح ذیل بیان گردید:

موج اول: دیدگاه شومپیتر

شومپیتر، نوآوری را معرفی یک ترکیب جدید از عوامل تولید و حالت­های مختلف یک نظام یا به عبارتی یافتن یک تابع تولید جدید می­داند. عوامل این نظام، شناخت یک محصول جدید، یافتن یک فرآیند تولیدی جدید، دستیابی به بازار جدید، بکارگیری منابع جدید. نهایتاً طراحی یک سازمان جدید است.

موج دوم: نوآوری تکنولوژیک

نوآوری تکنولوژیکی بین سال های 1960-1950 مطرح شده است و دانشمندان و متفکرین مختلفی در این زمینه اظهار نظر نموده­اند که به دو موضوع تولید و فرآیند نوآورانه توجه بیشتری داشته­اند. در این مرحله ابداع واختراع به مرحله تجاری سازی منجر شده و تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشورها داشته است، پس از این مرحله به نوآوری سیستماتیک و فرآیندگرایی توجه بیشتری شده است. به گونه­ای که دیوید ونورث درسال1971 ، ادعا می­کنند که تغییرات سیستماتیک و رشد اقتصادی آمریکا، از این مرحله شروع می­شود.

موج سوم: نوآوری صنعتی

نگرش نوآوری صنعتی توسط فریمن بین سال های 1980-1970مطرح گردید. مشخصات این نگرش انجام تحقیقات پایه، اختراع، توسعه و نوآوری است. فریمن از جمله ویژگی­های نوآوری در این دوره را، فزاینده بودن آن اعلام می­دارد که این موضوع به دلیل امکانات تولید بهتر در دوران صنعتی، فرصت­های بیشتری برای خلق ایده­های جدید و نیازهای فزایندۀ جوامع بشری ایجاد می­نماید.

موج چهارم: نظام نوآوری

درسال­های1997-1987 برنظام­های نوآوری تأکید بیشتری شده است، به گونه­ای که فریمن نظام نوآوری را، شبکه­ای از سازمان­ها برای تحقق تکنولوژی معرفی می­نماید و در سال 1992 سازمان توسعه اقتصادی اروپا (OECD) نوآوری تکنولوژی را تولید و فرآیند جدید و تغییرات چشمگیر در نوآوری شامل مجموعه­ای از فعالیت­های علمی، تکنولوژی، سازمانی، مالی و تجاری، تعریف می­نماید. در مرحله بعد در سال 1979، OECD نوآوری را شامل فعالیت­های R&D، کسب دانش، کسب تجهیزات، تدارکات تولید و بازاریابی و... می­داند و آن را به سه نوع نوآوری فنی و تکنولوژیکی، نوآوری غیرتکنولوژیکی، نوآوری صنعتی تقسیم می­نماید. در این تقسیم بندی، منظور از نوآوری غیر تکنولوژیک، نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی است.

موج پنجم: نوآوری علمی1993

نوآوری علمی عبارت است از ایجاد، ارزیابی، مبادله و کاربرد ایده­های جدید به منظور برتری یافتن بنگاه­های اقتصادی در بازار کالا و خدمات، که منجر به شکوفایی اقتصاد ملی و توسعۀ اجتماعی می­شود و شامل مراحل زیراست:

ü فعالیت­های تحقیق وتوسعه

ü فرآیندهای کسب و ایجاد دامش جدید برای منافع اقتصادی و اجتماعی.

ü نوآوری علمی در فرآیندهای تولید، توزیع و کاربرد دانش.

ü نظام نوآوری علمی ملی.

پایان نامه رابطۀ مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران


[ بازدید : 2 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانلود مقالات , پایان نامه ها است. || قدرت گرفته از DeyBlog.ir
× بستن تبلیغات